Zarządzanie pracownikami w nowoczesnym biznesie – cz.2

Obiecaliśmy. Słowa dotrzymujemy. Oto druga cześć artykułu „Zarządzanie pracownikami w nowoczesnym biznesie”. Temat jest na tyle interesujący, że nie mogliśmy poprzestać na jednym artykule. Mamy jeszcze sporo do powiedzenia. Przekonaj się sam!

 

Jak już wspominaliśmy w części pierwszej zarządzanie ludźmi to jedno z największych wyzwań przed jakim stoi kadra zarządzająca. Nie ma idealnego sposobu na stanie się szefem idealnym, ale stosując się do pewnych zasad, można zbliżyć się do ideału. Oto kolejna dawka cennych porad…

Dobrze dobieraj słowa

Pamiętaj, że pracownicy zwracają uwagę na słowa swoich przełożonych. Lecz nie chodzi tu o ich zasób, czy stosowanie słownictwa branżowego. Bardziej o to by używać wybranych zwrotów, w określonych sytuacjach i z odpowiednią do nich intonacją. Dlatego często używaj słów proszę i dziękuję. Więcej osiągniesz tym niż żądaniami. Kategorycznie nie wolno Ci krzyczeć na podwładnych. Nie możesz pozwolić sobie na wybuch. Jeśli sytuacja tego wymaga mów stanowczo i bądź konkretny. Jeśli podwładny czegoś nie rozumie poświęć czas na wytłumaczenie mu wszystkiego. Używaj słownictwa zrozumiałego. Nie popisuj się!

Słuchaj podwładnych

Pamiętaj, że zarządzanie zespołem nie polega na schemacie – przełożony rozkazuje, a pracownik słucha i wykonuje. To częsty błąd jaki popełniają nowicjusze na stanowiskach kierowniczych. Nie bój się rozmów z podwładnymi. Na pewno nie zostaną one odebrane jako pouchwalanie się. Jeśli pracownik ma problem z powierzonym mu zadaniem wysłuchaj go i pomóż mu. Jeśli sam nie masz na to czasu wyznacz do tego inną, bardziej doświadczoną osobę z zespołu. Czasami zdarza się, że pracownik zwraca się do szefa z problemami osobistymi. Wówczas musisz sam zdecydować co z tym faktem zrobić i do każdego problemu podejść indywidualnie. Przykładowo jeśli pracownik spędził dwutygodniowe wczasy z dziećmi i po powrocie opowiada Ci o rodzinnych problemach i prosi o kolejne dni urlopu możesz stanowczo odmówić. Nie jest jedyną osobą, która w okresie letnim chciałaby pójść na wolne. Musisz mieć na uwadze dobro całego zespołu. Jeśli sytuacja jest naprawdę poważna możesz mu zaproponować wzięcie kilku dni urlopu chorobowego.

Oceniaj sprawiedliwie

Jednym z zadań przełożonego jest okresowa ocena pracowników. Na wstępie wytłumacz zespołowi zasady oceny i upewnij się czy wszyscy rozumieją i akceptują jej warunki. Wyniki omawiaj z pracownikami indywidualnie. Jeśli masz komuś coś do zarzucenia powiedz mu to w cztery oczy. Ocena ma służyć pracownikowi. Przedstaw mu więc nie tylko obszary nad którymi powinien on popracować, ale zaproponuj konkretne działania zmierzające do wyeliminowania jego słabych stron np. poprzez zgłoszenie na szkolenie. Przy ocenie nie kieruj się uprzedzeniami, staraj się być obiektywny. 

Bądź sobą

Pamiętaj, że jesteś tylko człowiekiem. Masz swoje wady i zalety. Zawsze jednak powinieneś być sobą. Pracownicy bardzo łatwo wyczuwają fałsz i zakłamanie. Nie pozuj więc na kogoś ważniejszego, mądrzejszego i lepszego niż jesteś. To naprawdę procentuje. Jeśli więc na firmowej imprezie – majówka w górach – zdarzy Ci się wygłupić nie przejmuj się! Obróć to w żart. Zostaniesz odebrany jako osoba mająca duży dystans do siebie 🙂

Powyższe wskazówki stosowane powinny być codziennie. Stosuj je małymi kroczkami. Z czasem powinny one wejść w nawyk. Powodzenia!